20 Mayıs 2012 Pazar
BEŞİKTAŞ JİMNASTİK KULÜBÜ İÇİN YENİ DÖNEM ÖNERİLERİ VE UYARILARI-1.KISIM
Beşiktaş Jimnastik Kulübü, Yıldırım Demirören başkanlığındaki yönetim kurulunun istifası sonucu yeni bir döneme adım atmış bulunmakta. Fikret Orman ve ekibi, kongre üyelerinin oylarıyla göreve geldiler. Ne zaman bir kulüpte buna benzer bir görev değişimi meydana gelse, normal olarak yeni planlar,programlar belirlenir. Ancak Beşiktaş'ta kavramsal olarak bir takım farklılıklar var. Çünkü şu an görevdeki yeni yönetim kurulu, yeni plan ve programlarını , kendi yönetim anlayışları ve gönül verdikleri Beşiktaş ile ilgili hayal ettikleri gelişimi göstermek için olduğu kadar zorunluluklar çerçevesinde de şekillendirmek durumunda. Üstelik kulübün mali olarak zor bir duruma sokulmuş olmasından dolayı, sportif alanda yakalanması arzulanan başarı ivmesinin peşinde koşulması dahil olmak üzere her türlü plan evvela ekonomik sağlığın sağlanması şartına bağlanmış görünüyor. Dolasyısıyla yeni yönetim, işe bir finans kuruluşuyla anlaşmak ve kulübü ekonomik olarak en ince ayrıntısna kadar analiz ettirmekle başladı.
Taraftarların, yeni yönetimin göreve gelmesi(ya da kulübü her anlamda iflas ettiren eski yönetimden kurtulmak nedeniyle de olabilir) ile umutlarının yeşermesi,heyecanlanması beraberinde pek çok sosyal ortamda kulübün yeni dönemde içeresinde bulunması gereken çalışmaların neler olması gerektiği yönünde tavsiyelerde (isteklerde) bulunmaları durumunu da getirdi.
Bu durum bağlılığın ve umudun simgesi olarak görülmesi gereken bir durumdur.
Bu bağlamda burada bir takım tavsiye veya istekleri dizayn etme arzusu hasıl olmuştur. Başlangıç noktasını ilk cümlelerde ortaya koyarak bir yazı kaleme alınmıştır.
BAŞLANGIÇ NOKTASI :
Bir spor kulübü hedeflerini, faaliyet gösterdiği spor branşlarında başarı, bu başarının iilerleyen yıllarda tekrarını sağlayacak finansal desteğin yaratılması ve kulübe gönül veren insanların, kulübün manevi varlığına güç katacak ve maddi destek sağlayacak şekilde artırılması olarak belirlemesi ( hele ki 75 milyon nüfuslu bir ülkenin ''Büyük Kulüp'' olarak gördüğü bir kulüpseniz) doğaldır,normaldir,değişmezdir.2011-2012 sezonunun nisan ayında göreve gelen Fikret Orman yönetiminin önceki cümlede tanımladığımız hedeflerin çatısı altında, sportif başarı,kamuoyu(taraftar) gücünün maddi manevi artırılması( prestij/imaj/PR) çalışmaları , tesisleşme gibi bir takım hedefler belirleme ve gerekli adımları atma rotasına girmezden evvel maddi istikrarı sağlaması gerekecek.
Devam eden davaları olan bir kulüp şu an ki...
UEFA'da da pek çok dosyası mevcut ve hali hazırdaki futbolcuların da UEFA'ya başvurma riski mevcut...
Borçlarını ödemesi gereken kulübün gelirleri de temlik altına alınmış vaziyette...
Gelirlerin çeşitlendirilmesi,artırılması, gelir getirici adımların atılması şart olmuş durumda...
Mevcut bu tablo içinde yönetim kurulunu teşkil eden isimler bile somut düşünceler,planlar, programlar ortaya koyamazken, kulübüyle sadece ve sadece soyut bir bağ kuran, sevgi ilişkisi içerisindeki taraftarın da bir öneri getirmesei mümkün değildir.
Ancak taraftar gözüyle mümkün görünen adımlar şunlar olabilir:
(Bu arada belirtelim yeni yönetim kulüp taşınmazlarının ipotek altına alınıp borçlanılmasına ve hisse satışına olumsuz bakıyor.)
1-Kulübün en büyük gider(aynı zamanda gelir) kapısı futbol takımıdır. Taraftar Fernandes, Quaresma,Simao, Almeida gibi piyasası olan oyuncuların satışına ses çıkarmayacaktır. Basında telaffuz edilen rakamların gerçekliği tartışmalı olsa da eğer bu oyuncuların toplamda 40 ila 50 milyon euro getirmeleri mümkün ise ayrılıklar için taraftar memnun dahi olacaktır. Yani Beşiktaş menajerler yüzünden yitirdiği milyon euroları,bu transfer döneminde yine menajerler eli ile kazanabilmenin yolunu arayabilmelidir.
2-Kulübün ekonomik anlamda toplumla buluştuğu en önemli nokta KARTAL YUVASIDIR. Bu mağazaların belirlenecek bir ekip eliyle profesyonelce yönetilmesi artık kaçınılmaz bir gerekliliktir. Bu ekibin derhal görev başına getirilmesi ve beraberinde de mağazaların belirlenecek bir yol ile ( örneğin franchising, bayilik vb) ülke sathına yayılan işletmeler haline gelmesi şarttır. Üstelik kulüp bu atılımda öylesine geç kalmıştır ki, sadece ülkesel getiriden değil Avurpa,Azerbaycan,KKTC ve Ortadoğu pazarından da geri kalmıştır. Bir mağazalar zinciri yaratmak, sadece taraftarınıza hitap eden ürünleri pazara sunmak demek değildir. Öyle olsaydı bu asla gelir getirici bir iş olamazdı. Çünkü önceden tahmin edilebilen, düşük satış rakamlarını aşamazdınız. Beşiktaş kemikleşmiş alıcı taraftar kitlesine değil hali hazırda Beşiktaş ürünleri almayı tercihleri arasına sokmamış Beşiktaşlıyı da hedef seçmelidir. Beşiktaş ürünlerini hediye olarak seçecek bir topluluğa da hitap etmeli, müşteri yaratmalıdır. Bunun için tüm dünyada çalışmalar yürüten önemli kurumlarla ortak hareket etmek, onları örnek almak yoluna gidilmelidir.
Bu konuya ilave olarak ürün çeşitliliğinin artırılması tavsiyesini de getirmeliyim.
Beşiktaş 109 yıllık bir kulüp, bünyesinde barındırdığı branşların kulübe özgü ürünlerini satmak kadar, o spor branşıyla ilgili malzemeleri de ''sporseverlere'' satabilir( örneğin hentbol sporu yapanlara hentbol topu sunmak, basketbol malzemeleri, voleybol malzemeleri sunmak vs vs.) . Kritik fark , bunu yaparken bu ürünlere BJK amblemi vurmamak, Beşiktaş'a ait bir başka marka etiketlemektir. Bu genel bir hizmet ve toplumun geneline hitaptır. Veya ünlü spor ürünleri markalarıyla anlaşarak, mağazalarda o markalarının ürününü satmak gibi bir yol da izlenebilir.
109 yıllık geçmişin bir getirisi de kulübün tarihine geçmiş pek çok başarıdır. Bu başarıları simgeleyen formaları ( örneğin 89-90 futbol ligi şampiyonluğunu temsilen o sene giyilen formanın aynısı Beşiktaş markasıyla yer alması) satışa sunmak söz konusu olabilir.Bunu her sene bir ''Özel Sene '' formasını satışa sunarak yapabilirsiniz. Aynı zamanda koleksiyon kültürü yaratmak ve bir taraftarın o koleksiyonu tamamlamak maksadıyla dahi alışveriş yapmasını sağlamak mümkündür.
Beşiktaş tarihi her branşta önemli sporcuları bünyesinde barındırmıştır. Bu hususta bir anket yapmak ve belirlenecek hem tarihi isimlerin hem güncel isimlerin (bütün branşlar için yapılabilir bu, örneğin bu sezon Avrupa Şampiyonu olmuş basketbol takımının takımın MVPsinin veya Hentbol takımının kaptanının forması ) özel forma ve ya özel dizaynlı tshirtlerinin satışa sunulması da iyi bir adım olabilir.
Bu hususta atılacak her adım hem medyada yapılacak tanıtımlara dayanıyor( her tekstil firması yada mağaza gibi Beşiktaş'ta ticari gereklilikleri yapmalı ve reklam olgusuna önem vermelidir) hem de tüketicinin ciddi bir reklamcılık çalışması ile yönlendirilmesini, algının değiştirilmesini gerektiriyor. Tüketicinin eğilimleri kontrol edilebilmeli, yönlendirilmeli ve talep yaratılmalı. Tüketicinin alım gücü mağazalara yönlendirilmeli.
3- Tüzük tadil çalışmaları bir an evvel başlatılmalı, kulübe üyelik sistemi değiştirilmeli. Daha makul imkanlarla daha fazla sayıda üye yaratılması hedeflenmeli. Bunun için de Beşiktaşlıları , Beşiktaş kulübüne üye olmaya teşvik edecek hususlar belirlenmeli. Kulübün , taraftarlarını ve hedeflenmesi gerektiği gibi onbinlerce , yüzbinlerce müstakbel üyesini hem maddi hem de manevi anlamda külübe bağlı tutmak amacıyla ilk başta belli bir nüfusun üzerindeki ( örneğin nüfusu 200.000'i geçen illerle başlanabilir) illerde resmi taraftar kulüpleri(dernek olmaları ile hukuken sağlanacak fayda varsa dernek de olabilirler) kurulmalı. Yönetim ve profesyonel ekipler bu '' taraftar kulüpleri/dernekleri'' ile devamlı irtibatta olmalı ve KULÜBE ÜYE OLMUŞ(bu maddenin ilk cümlesinde belirttiğimiz tüzük değişimi ve teşvikle, maddi destek , manevi birlik sağlamak amacıyla) bu kulüp/dernek sakinlerinin bu kulüp için manevi olarak da önemleri olduğu hissetirilecek şekilde organizasyonlar düzenlemelidirler. Nufüsu belli bir rakamın üzerindeki illerde kurulması tavsiye edilen taraftar örgütleri için şunu da belirtelim hali hazırdaki dernekler de bu çatıya dahil edilmelidir, çünkü yeni oluşum da esas TARAFTARIN KULÜBE ÜYE OLMASINI VE ÜYELERİN BİRLİK VE BERABERLİĞİNİ SAĞLAMAKTIR.
4- Kulüp, çeşitli faaliyet alanlarında ( kominikasyon, bankacılık gibi) bir takım anlaşmalarla taraftarı yoluyla maddi kazanç sağlamakta. Bu anlaşmalar kulüp kadar , kulübün taraftarını hedefleyen firmalar açısından da önemli. Kulübün hem bu sponsorlukları değerli hale getirecek çalışma ve atılımlara ihtiyacı var hem de yeni anlaşmalara. Taraftarın maddi desteğini sağlamak amaçlı çalışmaların temeli, taraftarları bir bütün halinde, manen olduğu kadar maddi olarak da önemli bir güç haline getirmeye dayalı olmalı( taraftar örgütlerinin güçlendirilmesi bu nedenle de çok önemlidir). Kulüp taşımacılık alanında da anlaşmalara imza atabilir örneğin, bu ülkenin bütün büyük kurumları Beşiktaş taraftarını ''hedef kitle '' olarak görmelidir.
Ancak bu yolla dolaylı maddi kazanç sağlamak mümkün olur.
5- Stadyum gelirlerinin artırılması açısında gerçekleştirilmesi zaruri atılımlara değinmeye gerek yoktur, zira yeni yönetim stadyum gelirlerinin ( tüm dünyada örnekleriyle önümüzde durduğu gibi) bir kulüp için ne kadar hayati olduğunun farkında görünüyor.
Ancak bir uyarıda bulunulabilir. 45.000 kapasitenin aşağısında kalan bir stadyum hem rekabet içinde bulunulan kulüplerin gerisinde bir mali getiri hem de eksik kalınan bir manevi atmosfer anlamını taşıyacaktır. Üstelik stadyum gibi yapımı ciddi ekonomik güç gerektiren, bürokratik işlemler gerektiren, önemli bir inşaat işinin gelecek on yıllar hesaplanmadan yapılması büyük bir hata olacaktır. Stadyum yasal zorunluluklar şu an izin vermiyorsa minimum 45.000 kişilik ve kapasite artırımına mimari olarak müsade eden bir yapı olarak inşa edilmelidir. Manchester United'ın OLD TRAFFORD stadı şu an 70.000-80.000 civarında bir kapastiye sahiptir ancak başlangıçta inşa edilen yapının sezonlar içerisinde geliştirilmesi sonucu bu noktaya ulaşılmıştır, o stad şu anki kapasitesinde inşa edilmemiştir. Bu nokta gerçekten HAYATİDİR.
6-Sezonluk,genel getiri için evvela stadyum planının hayata geçirilmesi şart. Ancak taraftarın büyük bir kesiminin sezonuk bilet alma veya loca kiralama imkanı/sebebi olmayabilir. Bunu bir başlangıç noktası yaparak şu düşünceyi geliştirebiliriz : TARAFTAR KART. Bir kesime hitaben maddi karşılığını istediğimiz bir şey sunuyorsak onun bir işlevi olmalı. Taraftar Kart ile insanlar süresini kendilerinin belirleyecekleri bir süre sizinle anlaşacaklar, siz onlara bir kart vereceksiniz. Bu insanlar bilet almak istedikleri maç için öncelikli olacak, indirimli bilet alma hakları olacak, deplasmanlar için kulübün organize etmesi gereken yolculuk ve seyir programlarına daha rahat dahil olabilecekler (KULÜP DEPLASMAN MAÇLARI İÇİN( ister yurtdışı ister yurtiçi) GÜVENİLİR,CİDDİ VE RAHAT İMKANLARA SAHİP TİCARİ GETİRİ SAĞLAYABİLECEĞİ ORGANİZASYONLAR YAPMALI , GEREKİRSE BU ALANDA FAALİYETİNİ DE PROFESYONELLEŞTİRMELİ ), kulübün tüm organizayonlarından haberdar olacakları aylık ve senelik bültenlere ulaşabilmeli.
a- YENİLENME/PR
Kulübün mali konularda içinde bulunduğu durumla ilgili yeni yönetimin resmi bir bilgiye sahip olmasını beklerken, kulüple kurulan gönül bağı neticesi akla gelen öneriler sunuldu. Ancak kulübün mali olarak yaşadığı sıkıntılara paralel olarak içinde bulunduğu en önemli sorunlardan biri de kulübün manevi varlığının,değerinin görüdüğü zarardır.
Yeni yönetimin bu konuda içinde bulunması gereken özenli yönetim anlayışı , gelmesi şart olan başarı kadar önemli olan bir başka şey PR çalışmalarıdır.
Kulüp, Türkiye Cumhuriyeti'nin en köklü kurumlarından biri , üstelik de milyonlarca destekçiye sahip. Spor kulüpleri günümüzde artık sadece sahada değil saha dışında da rekabet halindeler. Bu rekabet , adil ve güzel yarışın liderliği hakkında olduğu kadar ekonomik güç içinde yaşatılmaktadır.
Beşiktaş kulübü günümüzde yaygınlaştırımlaya çalışılan ''FB-GS temelli rekabet'' anlayışını kıracak adımlar atmalıdır, '' İKİ BÜYÜK'' zihniyeti gerek yazılı gerekse görsel basında çeşitli yollarla topluma yerleştirilmeye çalışılıyor. En çok okunan yazarlar, en çok izlenen yorumcular, takip edilen Tv, gazete ve dergi haberleri mücadele edilmesi gereken bu düşüncelerle dolu.
-Önemli ve ciddi bir kurumla iş birliği içinde bir PR stratejisi belirlenmeli. Yaratılmaya çalışılan ve Beşiktaş'ı geri plana iten ( geri planda kalınırsa sportif başarı, bu başarının paylaşılacağı daha çok taraftar ve ekonomik girdiler hayal olur) anlayış tersine çevirilmeli.
-Kulüp tv programlarından,gazete ve dergilerden yola çıkmalı. Serdar Bilgili yönetiminde ( ki Fikret Orman bu çalışmanın içindeydi) 100. yılda Beşiktaş'ı takip eden gazetecilerle, Beşiktaş'ı yazan , yorumlayan isimlerle yemekler yendi, toplantılar yapıldı. Bugün de tv programlarının önemli isimleri, dergi yönetimleri ve yazarları, futbol yorumcuları ve yazarları ile önemli toplantılar yapılmalı, bu toplantılarda Beşiktaş'ın ülke sporunda ve kültüründeki önemli yeri vurgulanmalı ve gerçekleştirilen geri plana itme kampanyalarıyla ilgili uyarı ve önlemlerin alınması sağlanmalıdır. Beşiktaş medya ve basın desteğinden mahrum kalmamalıdır.
-Sinema, tv ve basın önemli bir iletişim ve propaganda aracıdır. Bu araç iyi kullanılmalıdır. Beşiktaş tv projelerinde ve yazılarda yer almalıdır. Toplum zihninde Beşiktaş'ın önemi ve yeri pekiştirilmelidir.
-Beşiktaş sivil bir sosyal örgüt olma bilincini de hatırlayarak ülke için önem arzeden günlerde ve dönemlerde basın ve medya kuruluşları aracılığı ile topluma seslenmeli, ülke insanıyla manevi bir paylaşım sağlamalıdır. Doğal afet dönemlerinde ön plana çıkmalı, insanları organize etmelidir. Toplumsal hassasiyet anlarında kutlama ve anma ilanları ile halka seslenmelidir. Varlığının değerini ortaya koyacak bu tip girişimler aksatılmamalı , küçümsenmemelidir.
-Beşiktaş, kulübün değerinin küçümsendiği, hakedilen ilgi , alaka ve saygıyı görmediği ve hatta hakarete varan aşağılamaları görmezden gelmemeli,en başta yapılmasını gerekli gördüğümüz ciddi bir PR kuruluşuyla anlaşması neticesi, bahsi geçen durumlarla ilgili toplum anlayışını Beşiktaş lehine çevirecek adımlar atmalı, yönetim nezdinde masaya yumruğunu vurmalı, taraftar açısından da( Taraftarın kulübe üyeliği ve buna bağlı belli şartlara haiz şehirlerde kurulmasını veya reorganize edilmesini önerdiğimiz taraftar kulüp veya dernekleri bu anlamda da ciddi önem taşıyor) gerekli tepki gösterilmelidir.
Beşiktaş kolay lokma olmaktan çıkarılmalıdır.
-BJK TV ile ilgili profesyonel ve ciddi atılımlar atılmalıdır.
BJK TV stratejik olarak ve prestij anlamında hayati ehemmiyete sahiptir.
-POPÜLER KÜLTÜR GÖRMEZDEN GELİNMEMELİDİR. SPORCULARIN İMAJLARI PARLATILMALI, TOPLUMA BEŞİKTAŞLI STARLAR SUNULMALIDIR. GENÇLERİN VE ÇOCUKLARIN TAKİP EDECEĞİ POPÜLER SPORCULAR YARATILMALIDIR.(BUNUN KONTROLÜ DE ÖNEMLİ!)
-Kulübün yeniden dizayn edilmesi gereken ve üstünde hassasiyetle çalışılması şart olan imaj çalışmalarını/prestij çalışmalarını sporla da bütünleyecek şekilde FUTBOL, BASKETBOL VE VOLEYBOL gibi ana branşlarda her sene, sezon öncesi KULÜBÜN ADINI TAŞIYAN ULUSLARARASI TURNUVALAR organize edilmelidir.Bu organizasyon sansasyonel etkinliklerle bezenmeli ve dünyaca saygın kulüplerin yer aldığı bir organizasyon olmalıdır.Bu zamanla ekonomik anlamda da pazarlanabilecek bir konudur.Ama en önemlisi kulübü diğerlerinden bir adım öteye taşıyacak, tanınırlığı artıracaktır.
Gönderen
Ben
Etiketler:
barnetta,
beşiktaş,
beşiktaş'a öneriler,
beşiktaş'ta yeni dönem,
chivu,
fikret orman,
flamini,
petrov,
ralf ragnick,
rodriguez,
taraftar isteği,
transfer,
transfer haberleri,
yakubu,
yeni yönetim
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder